fallback

Защо Airbus спира производството на най-големия пътнически самолет в света

Последният самолет А380 ще бъде доставен през 2021 г.

14:33 | 14.02.19 г. 2

Снимка: Архив Ройтерс

Съобщението за прекратяването на производството на А380 ще разочарова много пътници. Те обичаха, когато не се налагаше да пътуват на дълги разстояния като сардини в консерва, въпреки че някои авиокомпании пакетираха толкова много места в гигантските самолети, че отново ставаше малко тясно. Сравнително тихото излитане също беше удоволствие.

Но днес, 14 години след първия полет, вече има крайно решение за съдбата на самолета - европейският производител Airbus спира производството на най-големия пътнически самолет в света A380 Superjumbo заради намаляващи продажби. Малко по-рано дубайската Emirates драстично намали поръчката си. Компанията ще купи едва 14 самолета спрямо предварително договорените 53 и вместо това поръча общо 70 по-малки самолета А350 и А330neo. 

Взаимното сочене на пръсти между германските и френските заводи предизвика съмнения относно екипния дух на Airbus. С голяма болка европейската група преодоля хаоса, но погрешната преценка на пазара остана факт: Наличието на четири вместо на два двигателя уплаши авиокомпаниите, защото А380 консумирал твърде много гориво. Невъзможно е авиокомпания да си позволи да лети с такъв гигантски самолет ежедневно, без да се продават почти всичките му места. Версията за товарен A380 не намери купувачи. В крайна сметка вечният конкурент Boeing се оказа прав: той прогнозираше, че прекият трафик с малко по-малки машини от летище до летище ще се увеличи. Airbus обаче смяташе, че пътниците ще летят в гигантски самолети А380 първо до големите транспортни центрове, а след това отново ще се прекачат до крайната дестинация -  фатално погрешна преценка.  

Най-големият пътнически самолет в света, чийто стандартен модел побира 544 души, трябваше да конкурира легендарния 747 на Boeing, но не успя да се утвърди, тъй като авиокомпаниите все повече предпочитат ново поколение по-малки пътнически самолети. Airbus съобщи, че последният А380 ще бъде доставен през 2021 г.

„Решението беше болезнено за нас. Вложихме много усилия, много ресурси и много пот..., но явно трябва да бъдем реалисти“, заяви главният изпълнителен директор на Airbus Том Ендерс.

Airbus съобщи, че ще започне преговори със синдикатите в идните седмици за 3000-3500 работни места, които може да бъдат засегнати.

Компанията ще поеме разходи по закриването на програмата на стойност 463 млн. евро, но се очаква да ѝ бъдат опростени неизплатени европейски държавни заеми на стойност около 1 млрд евро въз основа на система за финансиране, която е в центъра на търговски спор с Boeing.

Airbus ще произведе още 17 самолета А380, включително 14 за Emirates и 3 за японската авиокомпания ANA.

В рамките на преструктурирането си Emirates направи нова поръчка за 40 самолета А330-900neo и за 30 А350-900, като частично възстанови програмата си за закупуване на самолети А350, която беше спряна през 2014 г.

В отговор на притесненията на клиенти на самолетните компании от Азия до Европа Ендерс подчерта, че Airbus ще продължи да подкрепя А380, докато самолетът остава на служба.

Разочарование на водещия купувач

Emirates, която изгради глобалния си бранд около А380 и Boeing 777 и разполага със сто самолета Airbus Superjumbo във флотилията си, заяви, че е разочарована от спирането на производството.

„Emirates е ревностен поддръжник на А380 от самото му създаване. Макар да сме разочаровани, че трябва да се откажем от поръчката си и да сме тъжни, че програмата не може да бъде продължена, приемаме, че такава е реалната ситуация“, заяви президентът на Emirates Шейх Ахмед бин Саед ал-Мактум.

Решението дойде, след като Emirates не успя да постигне споразумение с британската компания Rolls-Royce за двигателите.

А380 ще остане стълб във флотилията на Emirates поне до 2030 г., съобщи авиокомпанията.

Местният конкурент на Emirates, Etihad, също разкри, че намалява част от поръчките за самолети на Airbus и Boeing, засилвайки нарастващите съмнения за растежа на авиокомпаниите от Персийския залив.

А380, който направи първия си полет през 2005 г., беше голяма стъпка в усилията на Airbus да се конкурира с Boeing. Но продажбите на най-големите четиримоторни самолети намаляват заради подобренията в по-леките двумоторни алтернативи като Boeing 787 и 777, както и A350 на самата Airbus.

Товар и за данъкоплатците

Перспективата за преждевременно спиране на производството на А380 се появи миналия месец в рамките на преструктуриране на поръчките. В сряда Ройтерс съобщи, че Airbus се готви да спре производството на най-големия пътнически самолет в света и вероятно ще оповести решението си в четвъртък. Това е последната голяма стъпка на Ендерс, който се оттегля през април.

Провалът на A380 ще бъде бреме и за европейските данъкоплатци. Разходите за развойна дейност на такива програми за самолети често се покриват до една трета от правителствата със субсидирани заеми. Ако самолетът се провали, Airbus няма да трябва да плаща тази т. нар. launch aid. От тази гледна точка A380 предлага смесена картина: от приблизително 3,5 млрд. евро, които компанията получи от Германия, Франция, Великобритания и Испания, според сведенията Airbus е погасила около 2,5 млрд. евро. Така за данъкоплатците остават около 1 млрд. евро, които вероятно никога няма да видят отново. Може да се надяваме, че Airbus ще извлече правилните поуки от провала. Фактът, че днес компанията се справя добре във финансово и стратегическо отношение, показва, че това вече се е случило до голяма степен. Но A380 трябва да остане една постоянна аларма. При всеки нов самолет производителите трябва да разчитат сигналите на клиентите точно: все по-големи и по-големи самолети не винаги може да са голямо решение.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:06 | 14.09.22 г.
fallback